De vliegvelden zijn overvol. Overal zijn personeelstekorten. Het gevolg: veel geannuleerde vluchten of vluchten die ernstig vertraagd zijn. Wist je dat je als reiziger meer rechten hebt dan je misschien zou denken? Zo mag je in bepaalde gevallen een vergoeding eisen van de luchtvaartmaatschappij. We leggen je graag uit hoe je dit doet.
Vlucht heeft meer dan 3 uur vertraging
Heeft je vlucht meer dan 3 uur vertraging? Dan heb je recht op een vergoeding. Je kunt een vergoeding voor vertraging van je vlucht aanvragen, door een claim in te dienen. In sommige gevallen kun je een vergoeding krijgen tot wel 600 euro per persoon. Een claim indienen is niet heel erg ingewikkeld.
Er zijn allerlei collectieven die je kunnen helpen met het indienen van een claim. De Europese Verordening 261/2004 bepaalt dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn een compensatie te betalen als de vlucht vertraagd is. Als passagier verlies je tijd als de vlucht vertraagd is. En die tijd is geld waard.
Compensatie alleen binnen de EU
Goed om te weten: de Europese Verordening heeft alleen betrekking op vluchten binnen de Europese Unie. Dat houdt in dat je vlucht moet beginnen vanuit een EU-land, of dat je van buiten de EU vliegt naar een land binnen de EU, met een Europese luchtvaartmaatschappij.
Wanneer je vlucht niet aan deze eisen voldoet, kun je geen aanspraak maken op de vergoeding. Wel is de airline verplicht om je te verzorgen bij eventuele vertraging. Dat houdt in de praktijk in dat er iets te eten en te drinken wordt aangeboden.
Hoe een claim indienen?
Heb je een vlucht geboekt? Bijvoorbeeld bij KLM? Dan kun je een KLM claim indienen. Dit doe je door gebruik te maken van het online terugbetalingssysteem. Het controleert of je recht hebt op een deel van het geld terug of dat de kosten van de gehele reis terugbetaald worden. Veel andere airlines geven je ook via de website de mogelijkheid een claim in te dienen.
Online indienen is altijd het handigst. Het is gratis en je hebt alles zwart op wit. Meestal wordt een verzoek binnen 7 dagen verwerkt. Het is goed om te weten dat je alleen gebruik kunt maken van de website van de airline als je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt. Heb je geboekt via een reisbureau? Dan kun je het best telefonisch contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om te kijken naar de mogelijkheden van een claim.
Disclaimer: Dit blogbericht bevat gesponsorde onderdelen.