Kun je het je nog indenken, dat je een vakantie 19 jaar geleden alleen nog maar kon boeken bij een reisbureau? We moesten fysiek de deur uit en naar een willekeurige reisaanbieder, om daar aan tafel brochures door te bladeren. Het was, en is nog steeds, een vak. De dames en heren die volledige reizen samenstellen, zij die weten wat er op de volgende pagina van die brochure staat. Zij die haarfijn aanvoelen wat je als klant wenst. Nu is het bijna ondenkbaar, want volgens het CBS boekt maar liefst 2/3 van de vakantiegangers hun reis online.
Online vs. persoonlijk
Waar vroeger voor velen de voorpret juist zat in het hele bladergebeuren op het reisbureau, wordt dit nu als tijdrovend gezien. Vanaf je smartphone heb je zo een vlucht en hotel geboekt, kind kan de was doen. Ideaal als je last minute besluit er tussenuit te gaan.
Deze zelfstandigheid is natuurlijk heerlijk, maar heeft er wel voor gezorgd dat veel fysieke reisbureaus de afgelopen jaren zijn verdwenen. Online boeken is ook gewoon goedkoper en dat is wat we willen. Helemaal als we het ineens op onze heupen krijgen en weg willen.
Groots en belangrijk punt is dat online boeken voordeliger is . Daarnaast “verliezen” we geen tijd meer aan het reisbureau. Ja, het klinkt naar, maar zo is het. Als we kunnen kiezen tussen een reis boeken binnen 10 minuten, of uitgebreid op de koffie bij een reisbureau, dan gaan we voor de eerste optie.