Wil jij graag met de auto naar het buitenland? Lekker naar de warme Côte d’Azur in het zuiden van Frankrijk, of door de straten lopen van de door de Vesuvius vernietigde stad Pompeï in Italië, of wil je liever geschiedenis leren kennen in de straten van Berlijn? Voorheen hoefde je daar eigenlijk helemaal niet over na te denken met je benzine-, diesel- of lpg-auto, maar nu zit je toch met de vraag: is het wel handig om met een elektrische auto op vakantie te gaan? Het is een vraag die veel elektrische auto eigenaren zichzelf stellen. Je wilt natuurlijk niet zonder stroom komen te staan langs de snelweg of met problemen stil komen te staan in de Zwitserse Alpen. Kortom, is het mogelijk om met een elektrische auto op vakantie te gaan?
De actieradius wordt steeds groter van e-auto’s
Steeds meer Nederlanders rijden elektrisch en ook steeds meer Nederlanders gaan met hun elektrische voertuigen naar het buitenland. Het leuke is dat in de moderne elektrische auto’s een steeds grotere actieradius zit: waar je vroeger 150 kilometer kon rijden met een elektrische auto, is dat nu soms maar liefst al 500 of zelfs 700. Die 150 kilometer is genoeg voor in Nederland, heen en weer naar je werk en ook nog even op bezoek bij familie. Maar naar het buitenland, Frankrijk, Italië, Duitsland, is het toch wel wat te gek. Laten we er een beetje dieper op ingaan.
Kijk naar de actieradius van jouw auto
Het is eigenlijk niet haalbaar om elke 150 kilometer weer een aantal uren naast de autoweg te staan om je auto bij te vullen met kWh tjes. Het is heel vervelend om zo naar je vakantiebestemming te reizen: je zult flink moe zijn als je aankomt en echt uitrusten – waar het bij vakantie toch om gaat – zal niet lukken. Heb je een auto die een actieradius heeft van minstens 300 kilometer, dan wordt het toch al wat leuker om naar het buitenland te reizen met de e-auto. Niet alleen om de kosten, maar ook omdat het steeds makkelijker wordt om je auto bij te tanken.
Plan je reis van tevoren goed
Als je besluit om met een e-auto met een redelijke actieradius naar het buitenland te reizen, dan is het goed om je route van tevoren goed te plannen. Je kunt kijken op het platform van GRID waar je alle openbare laadpalen kunt zien staan: je kunt zo precies voor jezelf duidelijk hebben hoe lang je moet reizen tot het volgende laadpunt en welke stekkers daar beschikbaar zijn. Je wilt natuurlijk niet voor onprettige verrassingen komen te staan. Plan dus je reis van tevoren goed, zodat je precies weet hoe lang je zult rijden in je auto, hoe lang je stil moet staan en of het je dat waard is. Steeds meer mensen rijden naar het buitenland met een of meerdere nachtelijke tussenstops waarin ze hun auto opladen.
De Europese Unie helpt je met ‘tanken’
Voorheen was het altijd een gedoe om de juiste stekker te vinden, bij elke pomp waren er drie of zelfs meerdere stekkers voor elektrische auto’s en het werd daarmee heel onduidelijk waar je wel en waar je niet terecht kon met jouw e-auto. Dat probleem is tegenwoordig verholpen door het feit dat de EU besloten heeft dat alle stekkers dezelfde moeten zijn, het is tegenwoordig alleen toegestaan om auto’s te produceren die de stekker van het Type 2 hebben. Het duurt dus niet lang meer voordat alle elektrische auto’s volledig klaar zijn voor Europese reizen.
Disclaimer: Dit blogbericht bevat gesponsorde onderdelen.